PealehtKKKOtsiLiikmete nimekiriKasutajagrupidRegistreeriLogi sisse

Share | 
 

 Taastamine/restaureerimine/renoveerimine/???

Go down 
AutorTeade
oldmoped
Admin


Postituste arv : 439
Join date : 24/01/2010
Asukoht : Eesti, Läänemaa

PostitaminePealkiri: Taastamine/restaureerimine/renoveerimine/???   Laup Jan 22, 2011 4:35 pm

Olles näinud aja jooksul nii Eestis kui ka mujal maailmas päris palju erinevaid nii ehitatud kui ka taastatud või retaureeritud jalgrattaid, tundub mulle, et termin "täielikult restaureeritud (või taastatud) jalgratas" ei oma meie kohalikus kultuuriruumis kahjuks mittemingit tähendust... sest siin on valdavalt need sildid külge riputatud lihtsalt ära renoveeritud ja enamvähem korrastatud sõidukitele, mis näevad neist tehtud piltidel ja hämarates näitusesaalides super välja, aga väga lähedalt vaatmist enamuses kahjuks ei kannata.

Nõukogude sõjajaärgsete masinate ja ka buumiaegse 70-80ndate enamuse maailma laiatarberataste puhul on muidugi oht neid ülerestaureerida, st enamus neist ei ole kunagi tehsast mingi ülikvaliteetse viimstlusega olnud... aga vaadates aega, mis oli sajandivahetuse ja WWII vahel, kui jalgratas oli paljus ka veel ülikallis luksese, siis hakkab iga väike taastmisel ülejalalaskmine kahjuks väga valusasti silma.

Eks see ole vist paljude tegijate tüüpiline ja meid enamusi kimbutav probleem, nii uuemate ehitamise kui vanemate masinate taastmise puhul, et kvantiteet on kvaliteedist olulisem ja sõiduomadusi see ju nagunii ei mõjuta. Samas ei hakka meist keegi ka tõenäoliselt ühegi oma masina kohta väitma, et see on kas perfektselt tehtud kunstiteos või täielikult tehaseoriginaali taastatud vanajalgratas.

Samas jääb muidugi loota, et ajaga see kvantiteedi/kvaliteedi suhe rohkem teisele kaalukausile kaldub ja õnnestub kunagi ka jalgrattamaailmas näha "täielikult restaureeritud" silte kandvaid eksemplare, mis vastaksid samas ka mujal maailmas tavaks olevale kvaliteediklassile ning näiteks vanaautode ja -mootorrataste tunnustamise puhul kasutavatele hindamiskriteeriumidele tuginedes oleksid väärilised "musta numbri" masinad (mis muidugi ei pea omaette eesmärgiks olema, kui ei väideta sõiduki kohta, et see on täielikult tehaseolekusse restaureeritud!).

Või tõesti ei olegi jalgratas kui selline, mootorrataste, autode ja bussidega võrreldes väheväärtuslik ja alama kategooria masin, paremat suhtumist, rohkmemat vaevanägemist ja suuremaid kulutusi väärt?

(krt, kui hea ja lihtne on iriseda ja filosofeerida, kui ise ei ole ühtegi vanajalgratast kunagi restaureerinud ja tõenäoliselt ei jõua ka kunagi sinnamaani)
Twisted Evil
Tagasi üles Go down
Vaata kasutaja profiili http://www.moped.ee
oldmoped
Admin


Postituste arv : 439
Join date : 24/01/2010
Asukoht : Eesti, Läänemaa

PostitaminePealkiri: Re: Taastamine/restaureerimine/renoveerimine/???   Laup Jan 22, 2011 5:38 pm

Lihtsalt korda tehtud ja värskendatud asjaga on lihtne - see on renoveeritud.
ÕS'i järgi: reno.veerima <55:-.veerida, -veerin> uuendama


Kuidas aga nimetada meil tehnikarestauraatorite levinud tegevust, kus ehitatakse kuskil põõsast leitud roostes ja kõverat raamijäänust aluseks võttes masin uuesti üles?

Kui võtta näiteks kunsti või ajalooürikute valdkonnast, siis restaureeritud ei tähenda ju seda, et keegi võtaks vanal osaliselt hävinud pergamendilt või lõendilt vana säilinud värvi maha ja maaliks siis nullist alates, peale lõuendis olnud aukude kinniõmblemist, kogu lõuendile vana eeskujuks võttes uue samasuguse maali peale.

Selle loogika järgi saaks restaureerituks nimetada ratast, mis on enamvähem läbi ajaloo säilinud ja talle on lihtsalt tehtud ajaloohamba näritud kohtadesse parandused, et sõiduk säiliks ja oleks ka paremat ülevaadet andev, milline ta kunagi olla võis - näiteks värvikraapsud parandatud ja suurem rooste eemldatud.

Samas, võttes aluseks ÕS'i on: restau.reerima <55:-.reerida, -reerin> ennistama, endisel kujul taastama
Järelikult on ka selle tegevuse puhul tegu ikkagi restaureerimisega.

Nüüd jääb muidugi vaidlemise küsimuseks see, et mida tähendab "endisel kujul" ja kuipalju mööndusi on aksepteeritavad - kas see asi on ikka tehast olnud kattevärvi alt nähtavate parandus ja pahtlilaikudega ning mõnest kohast jooksma lastud värvkattega. Kas kroomi/nikli alune pind on algselt olnud sile ja läikiv või on need roostes tüki ülesehituse ja sellele järgnenud galvaanika eeltöö juures jäänud poorid ja konarused vastuvõetavad, või mitte? Kas tänapäevane värv ja selle pealekandmise tehnoloogia on vastuvõetavad (keskaegset maali ei hakka ju keegi viltpliiatseid kasutades parandama)?
jne jne jne

Aga äkki on seljuhul tegu hoopis taastmisega?
ÕS: .taastama <51> ennistama, taastekitama, uuesti ehitama, uuendama


Või on kogu asi päriselt selles, et lihtsalt ei ole kokku lepitud ühtset terminoloogiat, et mis tegevust mis sõnaga peaks markeerima ja olemas ei ole ka kvaliteediklasside kokkuleppelist ühtset standardit?

Või päriselt, mis vahet seal on...
Tagasi üles Go down
Vaata kasutaja profiili http://www.moped.ee
 
Taastamine/restaureerimine/renoveerimine/???
Tagasi üles 
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1

Permissions in this forum:Sa ei saa vastata siinsetele teemadele
 :: Vaba teema :: Vaba teema-
Hüppa: